136 days after

Okej hej på er!

Nu är det alltså dags för mig att prova något nytt! Jag tänkte nämligen att jag skulle börja göra en liten "Monthly favorites", eller i alla fall en liten samling av saker jag har gillat eller gjort under månaden. Jag tänkte att jag skulle göra en liten top fem-lista, eller inte en top fem riktigt, för alla är ju favoriter, men det kommer vara fem saker i alla fall! Vi får väl se hur det går, jag kanske inte gör detta igen men aja. Nu kör vi (jag)!

1. Min Maj-lista

(Du kan lyssna på den Här också)

Jag har verkligen försökt lyssna på annat den här månaden, inte bara samma skiva på repeat hela månaden. Det var dock svårt att inte lägga till hela Hoziers album (jag vet att jag är sen okej, men I got there), men jag tycker verkligen att Jackie and Wilson och Work Song är bäst så det var inte så svårt att välja vilka som fick vara med.
Jag var ju ett stort fan av Young the Giants första skiva (as in, lyssnade på hela skivan typ 1000 gånger om dagen) men jag hade lite svårt för deras senaste, tills nu! Herregud va jag har lyssnat på "Mind Over Matter" den här månaden. Senast igår satt jag i flera timmar och tittade på deras underbara, akustiska, versioner av låtarna, och hittade även en inspelning av en hel konsert som jag självklart tittade på samtidigt som jag spelade lite Pottermore.
Andra höjdpunkter är ju Erik Hassle - No Words (så bra när man bara vill dansa loss lite), Lucy Rose - Our Eyes (ännu en underbar danslåt) och Ciara - Kiss & Tell (så glad att jag hittade tillbaka till Ciara asså!).
I'll Make a Man Out of You är med mest för att det är barnens favoritlåt när vi duschar så jag lyssnar på den (tillsammans med de andra låtarna från Mulan) minst två gånger om dagen.

2. Alohomora



Jag hittade den här podden när jag lyssnade på en annan Harry Potter-podd (MuggleCast, typ nyheter i HP-världen och nytt om Rowling. För jag är en geek), för jag går nämligen igenom en hel del poddar när jag städar (fyra timmar på måndag och fyre på fredag). Jag har tidigare lyssnat mycket på Lilla Drevet, men nu när jag är helt och hållet ikapp så finns det liksom inte nog nytt varje vecka.
Men sedan jag hittade den här nya podden har jag inte gjort något annat än att lyssna på avsnitt efter avsnitt, kan liksom inte sluta.
Alohomora är i alla fall en podd där en grupp galna potterheads (och coola nya gäster varje vecka) sitter och pratar om Harry Potter. De går igenom alla böcker och analyserar och geekar om ett nytt kapitel i varje avsnitt. Varje avsnitt är mellan en timme och en och en halv så de kan verkligen gå in på de minsta små detaljerna på varje kapitel.
Jag råkade börja på Order of the Phoenix, vilket kanske var något av ett misstag nu i efterhand men när jag är klar med den (jag har lyssnat på 28 avsnitt så jag har 10 st kvar) ska jag gå tillbaka till första boken och börja från början.

Jag skulle verkligen, verkligen rekommendera denna podd till alla som gillar Harry. Så sjukt sjukt bra! Lyssnar in this very moment.

3. Våren, solen och alla Londons parker




Jag har ju aldrig varit en person som gillar att vara ute. Solen är väl trevlig och så men jag sitter ju hellre inne med min dator och chips. Men sen jag kom hit har jag varit ute så sjukt mycket. Och inte bara för att någon tvingar mig! Vädret har inte alltid varit perfekt, men det känns som att vi ändå har haft tur i helgvädret. Jag har till och med fått en liten tan line.
 Den senaste månaden har det varit extra många äventyr ute i naturen, nya parker varje helg. Mina favoriter har verkligen varit Richmond Park och Alexandra Palace park.
Men mina riktiga favoriter är väl alla de fina vänner jag har fått utforska London-våren med.
Ser fram emot en sommar av massa picknickar i nya fina parker.

4. Yoga


Jag satte upp ett mål för mig själv i början av månaden, jag lovade mig själv att jag skulle försöka mig på Yoga with Adrienes 30 days of yoga. Jag sa dock att det var okej att "bara" göra 20 dagar.  Jag har aldrig trott att jag var en person som skulle gilla yoga. Jag är ju för det första inte en så väldigt atletiskt eller vig person, för att inte tala om hur otroligt dålig balans. Men för det andra så har jag alltid gillat styrketräning mer än jag har gillat sen här typen av träning. För träning är det ju, oj oj vad jag har svettats.
Men efter en hel månad av yoga fem gånger i veckan så har jag märkt hur min kropp har mjuknat upp och hur jag har känt mig mer utvilad och mindre stressad. De dagarna när jag lyckades ta mig upp ur sängen för att göra dagens practice på morgonen märkte jag verkligen en stor skillnad i hur vaken jag kände mig. Jag märke också att jag sov bättre när jag gjorde det på kvällen.

Jag är sjukt taggad på att fortsätta med yogan. En mening som jag aldrig trodde att jag skulle säga.

5. LAURA


Ja, Laura är min sista favorit. Laura som har varit min enda länk till världen utanför mitt hus under veckorna. Min bästa Starbucks-kompis (förlåt, Vendela, vi har ju aldrig faktiskt ätit/druckit på SB), har flyttat bort! Hon är borta! Hon är just nu i Berlin, eller kanske på ett tåg någonstans i Tyskland. Jag är säker på att hon kommer ha en underbar månad ute i Europa, och jag är ju lite avis över att hon får åka hem i en hel månad. Men jag är ju ändå en ganska själviskt människa så jag är ju lite ledsen över att hon lämnar mig här, ensam (i Chiswell i alla fall) i två hela månader.

Men hon kommer ju tillbaka snart, och tills dess får jag väl helt enkelt äta mina chocolateswirls ensam. 


Ja men det där var väl allt! Det blev ett ganska långt inlägg ändå, men det kändes okej! Jag ska verkligen försöka göra detta nästa månad också. 

PUSS



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Instagram

Twitter Updates

Om mig

Mitt foto
Tjej från Stockholm som jobbar som au pair utanför London. Jag tar hand om två gulliga barn, K som är 4 år och B som är 6 år.